Mądrze wychowywać

Drodzy rodzice, wasze dziecko idzie do przedszkola? Przeczytajcie koniecznie plan adaptacyjny dzieci 3-4 letnich w naszej placówce (kliknij poniżej)

PLAN ADAPTACYJNY dzieci 3-4 letnich

zaglądaj na stronę
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA

Akademia zdrowego przedszkolaka

Nawet jeśli dziecko od pierwszych lat życia było okazem zdrowia, idąc do przedszkola może łapać jedną infekcję za drugą.  Już teraz zadbaj o układ odpornościowy swojego dziecka.
1. Ruch i sen
Niezależnie od pogody, dziecko codziennie powinno spędzić ok. 2 godzin na aktywnym spacerze. Ruch to znakomita stymulacja układu odpornościowego. Na spacer ubierz dziecko stosownie do temperatury. Sen – odpoczynek i regeneracja całego organizmu, sprzyja rozwojowi intelektualnemu. Kilkulatek powinien spać ok.  9-10 godzin na dobę.

2. Ucz higieny
Ucz dziecko aby zawsze myło ręce po powrocie ze spaceru, przed jedzeniem i po skorzystaniu z toalety. Dawaj dziecku dobry przykład, pamiętaj ono obserwuje i uczy cię od Ciebie. Myjcie razem ząbki, to bardzo ważne, gdyz w jamie ustnej jest bardzo dużo bakterii.

3. Szczepienia
Jeśli po konsultacji z lekarzem zaszczepisz dziecko przeciw bakteriom powodującym wiele chorób, układ immunologiczny dziecka łatwiej poradzi sobie z zarazkami, na jakie jest narażony w skupisku dzieci.

4. Sprawdzaj włosy
W każdym miejscu, również w przedszkolu mogą pojawić się wszy. Dzieci zarażają się nimi podczas wspólnych zabaw. Gdy dziecko zaczyna się drapać zbyt często po głowie, zwróć uwagę czy nie ma np. czerwonych plamek na skórze głowy czy też gnid (jajeczek wszy) przypominających łupież.

5. Zdrowa dieta
W diecie przedszkolaka powinny znaleźć się składniki ważne dla układu odpornościowego  mdz. in. witamina C, beta-karoten, witaminy z grupy B, cynk, probiotyki, kwasy omega – 3.

 

Każdy maluch potrafi czasem zdenerwować nawet najspokojniejszą mamę. Co robić w takich sytuacjach? Oto kilka rad, o których warto pamiętać.

Tylko spokojnie!
Niektóre dziecięce wybryki potrafią wyprowadzić rodziców z równowagi. Nie warto jednak reagować na nie zbyt emocjonalnie. Przesadna reakcja spowoduje, że dziecko nie zrozumie przekazu, tylko emocje. Przykład? Mama bawi się na plaży z 3-letnią Anią i 7-letnim Markiem. W pewnym momencie Ania chce iść do toalety. Mama musi jej towarzyszyć. Brat chce zostać na kocu. Mama mu na to pozwala, pod warunkiem że nie ruszy się z koca na krok. Gdy po kilku minutach wraca, Marek bawi się w wodzie. Jeśli rozgniewana mama nakrzyczy na chłopca, ten zrozumie, że nieposłuszeństwo powoduje gniew rodziców. Jeżeli mama powstrzyma się od krzyku i spokojnie wytłumaczy, dlaczego Marek sam nie powinien wchodzić do wody, ten zrozumie, jakie niebezpieczeństwo sprowadził na siebie, będąc nieposłusznym. Zacznie rozumieć znaczenie zakazów. Będzie mądrzejszy.

Nauka przez zabawę
Chcesz nauczyć dziecko rozwiązywania problemów? Nic tak nie uczy radzenia sobie z kłopotami, jak zabawy w odgrywanie ról. Z małym dzieckiem baw się pacynkami. Pokazuj w sposób trochę przerysowany, jakie reakcje może wywołać konkretne zachowanie. Ze starszym dzieckiem bawcie się w odgrywanie rożnych ról, np. najpierw pozwól dziecku odegrać role nielubianej koleżanki, a ty graj je, a potem zamieńcie się rolami. To szansa, żeby dziecko zrozumiało motywy działań innych ludzi, a z drugiej strony zdobyło dystans do swojej sytuacji. Jeśli spojrzy na nią z boku, łatwiej znajdzie rozwiązanie. Wspólnie czytajcie mądre książki, bajki terapeutyczne, wymyślajcie na ich kanwie zabawy. Szukaj wydawnictw bliskich twojemu sercu.

Czas na rozmowę
Gdy maluch skończy 4–5 lat, można wyznaczyć w rozkładzie dnia lub tygodnia specjalny czas na rozmowę. Musi to być chwila tylko dla was, kiedy nikt i nic nie będzie wam przeszkadzać. Z czasem dziecko nauczy się, że właśnie wtedy ma mamę czy tatę tylko dla siebie, może porozmawiać, zwierzyć się, poradzić. I będzie na to czekać. O takie chwile tylko dla was najłatwiej podczas kąpieli, przed zaśnięciem albo podczas sobotniego czy niedzielnego spaceru. Jeśli masz więcej niż jedno dziecko, pamiętaj, że każde z nich musi mieć swój własny czas na rozmowy z mamą czy tatą.